ERASMUS Μάλαγα-Ισπανία

ERASMUS ΙΣΠΑΝΙΑ

Θέμα: « Υλοποίηση προγράμματος Erasmus στη Μάλαγα- Ισπανίας» 

Η Διευθύντρια του ΔΙΕΚ του ΓΝΑ «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ», σας ενημερώνει για την υλοποίηση του προγράμματος που πραγματοποιήθηκε στη Μάλαγα Ισπανίας με θέμα: «Καινοτόμες μέθοδοι και προγράμματα διαδικτυακής σύγχρονης- ασύγχρονης και δια ζώσης, εκπαίδευσης για το εκπαιδευτικό προσωπικό του δημοσίου ινστιτούτου επαγγελματικής κατάρτισης», από 29/5/23 έως 13/6/23. 

Η Μάλαγα (στα ισπανικά, Málaga)είναι πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας με 568.479 περίπου κατοίκους. Η Μάλαγα είναι η γενέτειρα του Πάμπλο Πικάσο και γι’ αυτό, θα μπορούσαμε να πούμε και η γενέτειρα του καλλιτεχνικού κινήματος του κυβισμού. Συγκαταλέγεται στις παλαιότερες πόλεις του κόσμου, αφού ιδρύθηκε τον 8ο αιώνα από τους Φοίνικες. Η πόλη βρίσκεται στο κέντρο ενός κόλπου που περιτριγυρίζεται από οροσειρές ενώ την διασχίζουν δύο ποταμοί, ο Γκουαδαλμεδίνα και ο Γκουαδαλόρθε και βρίσκεται γύρω στα 100 χιλιόμετρα ανατολικά του στενού του Γιβραλτάρ. Η Μάλαγα αποτελεί μια παραλιμάνια πόλη νοτίως της CostadelSol (Ακτή του Ήλιου) της Ισπανίας και την μεγαλύτερη νοτιότερη πόλη στην Ευρώπη. Ο σπάνιος συνδυασμός τροπικού παραδείσου ακριβώς δίπλα από την όαση της πόλης, οι ζεστές παραλίες της, τα βουνά, τα ιστορικά μνημεία, η γοητευτική παλιά πόλη και η έντονη νυχτερινή ζωή καθιστούν την πόλη αυτή ιδανικό προορισμό. Η Μάλαγα θεωρείται από πολλούς μικρογραφία της Βαρκελώνης. Οι όμορφες παραλίες της Costa Del Sol της Ισπανίας αποτελούν πόλο έλξης πολλών τουριστών. Η Μαλαγκουέτα που βυθιστήκαμε μέσα στα γαλάζια νερά της είναι η διασημότερη  χρυσή ακτή της Μάλαγα, ακριβώς στην καρδιά της πόλης. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μία τεχνητή παραλία που έχει προμηθευτεί την άμμο της από την έρημο Σαχάρα.  Το Τορεμολίνο που επισκεφθήκαμε είναι ένα υπέροχο τουριστικό θέρετρο, συνέχεια της  ακτογραμμής της Μάλαγας με υπέροχα νερά, ψαροταβέρνες και πολλές ξενοδοχειακές μονάδες. Η πόλη ιδιαίτερα στο ιστορικό κέντρο χαρακτηρίζεται από αρχιτεκτονικά κτήρια μεσαιωνικού και μπαρόκ τύπου με πολλές εκκλησίες. Ο καθεδρικός ναός τον οποίο επισκεφθήκαμε, είναι ένα εμβληματικό μνημείο που δείχνει έντονα την παρουσία του λόγω της μεγαλοπρέπειας του. Επίσης υπήρχε  η εκκλησία SantoCristo De LaSalud που είναι αφιερωμένη στον Άγιο Χριστό της Υγείας και κατασκευάστηκε από τους Ιησουίτες της Μάλαγα το 1649, είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα μπαρόκ αρχιτεκτονικής.  Επισκεφθήκαμε το μουσείο του Πικάσο με τα θαυμαστά έργα του, παγκοσμίως γνωστά. Ένα άλλο μουσείο που επισκεφθήκαμε ήταν το Μουσείο CarmenThyssen με επίσης κλασικά  έργα γνωστών ζωγράφων. Ένα απόγευμα επισκεφθήκαμε το  Αλκαθάβα που από τον 8ο αιώνα μέχρι σήμερα στέκεται αγέρωχο σαν ένα από τα σημεία ορόσημα την πόλης. Σήμερα, το μαυρικανικό οχυρό, λειτουργεί ως Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης. Συνεχίσαμε την επίσκεψη μας  στο αρχαίο κάστρο Gibralfavo που βρίσκεται σε υψόμετρο 131 μέτρων, πάνω από το Παλάτι Αλκαθάβα. Χρονολογείται πίσω στο 10ο αιώνα και έχει την πιο όμορφη θέα της πόλης και της Μεσογείου. Στο  ρωμαϊκόαμφιθέατρο στους πρόποδες του λόφου αντανακλάται η αξεπέραστη γοητεία της αρχαιότητας, στο οποίο  πραγματοποιείται μία φορά το χρόνο ταυρομαχίες. 

Η καρδιά της πόλης χτυπά στην  πλατείαΣυντάγματος   και στον δυναμικό  παλμό της  λεωφόρου ΜάρκεςΝτεΛάριος, που διασχίζει το κέντρο της πόλης, με  πολλά καταστήματα και ταβέρνες. Τέλος ένας περίπατος στους απέραντους κήπους του Jardin Botanico, με τα απέραντα φοινικόδενδρα και τις μπανανιές και την ιδιαίτερη βλάστηση, μας χαλάρωσε και μας  δημιούργησε  θαυμασμό  για αυτό  το θαύμα της Φύσης. Οι κήποι έχουν χαρακτηριστεί από τους καλύτερους πανευρωπαϊκά. 

Η Μάλαγαόπως την γνωρίσαμε, χάρη στη μεγάλη ποικιλία των μνημείων και της παλιάς αρχιτεκτονικής πολλών κτηρίων καταφέρνει να διατηρεί την παλιά της αίγλη αλλά  συγχρόνως να είναι μια πόλη γεμάτη ζωντάνια, ένα ελκυστικό μωσαϊκό από χρώματα, γεύσεις, κρασιά και  φλαμένγκο που την μετατρέπει σε έναν χαρισματικό πολιτισμικό καμβά που της προσδίδει ασυναγώνιστη  γοητεία και ομορφιά.  

Κατά τη διάρκεια της κινητικότητας ο εταίρος που είχαμε συνεργασία σε αυτό το πρόγραμμα, ονομαζόταν  Trimbeka και είχε αναλάβει όλο το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τις εκπαιδευτικές επισκέψεις, την διαμονή μας με ημιδιατροφή.  

Η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος, ανατέθηκε από τον εταίρο  στον  οργανισμό  Arrabal. 

Το Arrabal είναι ένα κοινωνικό ίδρυμα, μη κερδοσκοπικός οργανισμός και αποτελεί ένα σχολείο 2ης ευκαιρίας.  

Το Αrrabal Παρέχει δεξιότητες/ εμπειρίες σε άτομα  καθώς και στην ανεύρεση εργασίας. Ανάλογα με τις ώρες που παρακολουθούν (από 20 έως 500 ώρες) λαμβάνουν ή Πτυχίο/ Δίπλωμα (επίσημο έγγραφο) ή Πιστοποίηση (μη επίσημο έγγραφο). Επίσης, ελέγχουν αν πράγματι βρίσκουν εργασία και έχουν επικοινωνία με τους ίδιους και με τις αντίστοιχες υπηρεσίες ώστε να έχουν άμεση εικόνα και από τα δύο μέλη. 

Η πρώτη μας εκπαιδευτική επίσκεψη ήταν σε ένα σχολείο πρωτοβάθμιας που μας παρουσιάστηκε το εκπαιδευτικό σύστημα της Ισπανίας. Το Arrabal  βοηθούσε ιδιωτικά μαθητές με λιγότερες ευκαιρίες, σε ότι είχαν ανάγκη, παρείχαν ψυχολογική υποστήριξη στους ίδιους και τις  οικογένειές τους, διατροφή, ενισχυτική διδασκαλία μαθημάτων καθώς και διακοπές ενός μηνός σε μαθητές ηλικίας από 4-16 ετών και εκμάθηση ξένων γλωσσών.   

Το εκπαιδευτικό σύστημα ορίζεται από κάθε περιφέρεια της χώρας και έχουν τις κάτωθι βαθμίδες:  

1. Δημοτικό ( 6-12 ετών) υποχρεωτική φοίτηση 

2. Γυμνάσιο (12-16 ετών) υποχρεωτική φοίτηση 

4. Λύκειο 

5. Πανεπιστήμιο 

Ή 

1. Δημοτικό  ( 6-12 ετών) υποχρεωτική φοίτηση 

2. Γυμνάσιο (12-16 ετών) υποχρεωτική φοίτηση 

3. Μεσαία βαθμίδα που χωρίζεται: Σχολείο σχετικό με το δικό μας ΕΠΑΛ, (δύο χρόνια γενικής παιδείας κ μαθήματα ειδικότητας). Εδώ μπορεί να σταματήσει ο μαθητής κ να αξιοποιήσει το πτυχίο του για εύρεση εργασίας ή  μπορεί να συνεχίσει ένα έτος ακόμη που λειτουργεί σαν ΔΙΕΚ με μαθήματα ειδικότητας και να συνεχίσει μετά στο πανεπιστήμιο. 

Διαπιστώσαμε ότι υπάρχει διαφορά με την Ελλάδα στον τρόπο εισαγωγής στα ΙΕΚ, εκεί εισάγονται απόφοιτοι γυμνασίου ενώ στη χώρα μας απόφοιτοι λυκείου.  

Η δεύτερη εκπαιδευτική επίσκεψη είχε ενδιαφέρον, επισκεφθήκαμε μια επιχείρηση που κατασκεύαζε με τρισδιάστατη μορφή αντικείμενα και ανθρώπινα προπλάσματα προς εκπαιδευτική χρήση. 

Η Τρίτη επίσκεψη είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον, γιατί επισκεφθήκαμε ένα αντίστοιχο ΔΙΕΚ παραϊατρικών ειδικοτήτων το οποίο ασχολείται και με προγράμματα Erasmus. Οι εντυπώσεις μας εδώ ήταν εξαιρετικές, υπήρχε ένα ζεστό κλίμα φιλοξενίας με πλήρη ενημέρωση και ξενάγηση σε όλους τους χώρους, αίθουσες και εργαστήρια.  

Η σημαντική πληροφορία εδώ ήταν ότι το ΔΙΕΚ της ειδικότητας Νοσηλευτικής, παρέχει ενισχυτική διδασκαλία για άτομα που έχουν αδυναμία να κατανοήσουν κάποια εκπαιδευτική διαδικασία μεταξύ τελικής και επαναληπτικής εξέτασης, που αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα  για τους καταρτιζόμενους. 

Tα εκπαιδευτικά μαθήματα ήταν άρτια και ο εκπαιδευτικός στόχος επετεύχθη.  Τα εκπαιδευτικά σεμινάρια πραγματοποιήθηκαν σε γραφεία της Arrabel στο κέντρο της πόλης και μας παρείχαν γνώσεις σχετικά με διαδικτυακές/ ψηφιακές εφαρμογές που θα προάγουν το εκπαιδευτικό έργο μας στο ΔΙΕΚ. 

Μια σημαντική εφαρμογή που εκπαιδευτήκαμε ήταν το Google Classroom. Μια ψηφιακή πλατφόρμα μάθησης για την εκπαίδευση που σκοπό έχει να απλοποιήσει την διεξαγωγή, την ανάθεση, και την βαθμολόγηση των εργασιών.  Το πρόγραμμα δίνει την δυνατότητα για αναρτήσεις,  διαλέξεις   και βοηθάει πολύ στην επικοινωνία μεταξύ των εκπαιδευτών και των καταρτιζομένων.  

Eπίσης,  η εκπαίδευση στη canva,  μια νέα πλατφόρμα γραφικού σχεδιασμού που χρησιμοποιείται για τη δημιουργία γραφικών και παρουσιάσεων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Σημαντική βοήθεια είναι  να βρίσκουμε  παρουσιάσεις που εμείς μπορούμε να παρέμβουμε για οποιαδήποτε τροποποίηση. 

Μια καινοτόμος πλατφόρμα που θα συμβάλλει στην προαγωγή του εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτήκαμε σε αυτό το ταξίδι μας, είναι αυτή της τεχνητής νοημοσύνης που είναι ικανή να συντάσσει σε δευτερόλεπτα ακαδημαϊκές εργασίες, δημοσιογραφικά άρθρα, απαντήσεις σε ερωτήσεις, αναρτήσεις για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σε έλλειψη ιδεών του εκπαιδευτικού η Τεχνητή Νοημοσύνης Chat GPT, μπορεί να συμβάλλει στην ετοιμασία μιας παρουσίασης. 

Επίσης,  ενημερωθήκαμε και εκπαιδευτήκαμε σε μια ακόμα πλατφόρμα την Let΄s View, όπου υπάρχουν διαδραστικά παιχνίδια που μπορούμε να δώσουμε στους καταρτιζόμενους.  

Ο εκπαιδευτικός σχηματίζοντας ένα κουίζ με ερωτήσεις από το αντίστοιχο μάθημα και αφού αποθηκευθεί δίνεται στους καταρτιζόμενους είτε εκτυπώνοντας το είτε το στέλνουμε με ling. Οι καταρτιζόμενοι με ένα κωδικό που τους έχει δοθεί μπορούν να σκανάρουν την εφαρμογή, βρίσκουν την ομάδα τους και αφού γράψουν το όνομα τους  αρχίζουν και απαντούν σε καθορισμένο από μας χρόνο και σύμφωνα με τον τύπο της απάντησης που τους έχει ζητηθεί. 

Με τον κωδικό αυτό μπορούν οι καταρτιζόμενοι να βλέπουν ότι ανεβάζει ο εκπαιδευτής όπως αναρτήσεις, διαλέξεις, παρουσιάσεις κ.α. 

Ο εκπαιδευτής έχει την δυνατότητα να επιλέξει όσες τάξεις ή καταρτιζόμενους, θέλει να έχουν πρόσβαση σε αυτό που ανεβάζει. Επίσης συνοπτική αναφορά μας έγινε στην πλατφόρμα G-sweet που είναι μια ομπρέλα πολλών εκπαιδευτικών εργαλείων όπως το canva, kahoot, cgoogle classroom, chat GPT και άλλα. 

Ο εταίρος είχε προγραμματίσει μια πολιτιστική εκδρομή στη Σεβίλη. Μια πανέμορφη πόλη με διαφορετικές  παραδόσεις, ιστορική αρχιτεκτονική  που ιδρύθηκε από τους Ρωμαίους . Το ανάκτορο του Αλκαζάρ είναι ένα μαγευτικό κολάζ αρχιτεκτονικών ρυθμών, ο  καθεδρικός ναός είναι εντυπωσιακός και εκθαμβωτικής ομορφιάς τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό,  βρίσκεται δε εκεί και ο τόπος ταφής του Χριστόφορου Κολόμβου. Η plaza de espana  ίσως είναι το πιο χαρακτηριστικό μέρος της πόλης. Είναι μια πανέμορφη, μεγαλειώδης πλατεία με εξωπραγματική ομορφιά των κτιρίων και του χώρου γενικά. 

Η santa cruz μια όμορφη γειτονία της πόλης που στέγαζε την εβραϊκή συνοικία της πόλης και την χαρακτηρίζει πανδαισία χρωμάτων. Επίσης επισκεφθήκαμε και άλλες πόλεις με δική μας πρωτοβουλία όπως την όμορφη Γρανάδα. Είναι μία από τις ωραιότερες και ιστορικότερες πόλεις της Ισπανίας. Είναι κτισμένη επί τριών λόφων (τρίλοφος), στο πόδι της οροσειράς της Νεβάδας, στη συμβολή δύο ποταμών, του Χενίλ  και του παραποτάμου του, Ντάρρο, σε υψόμετρο 738 μέτρων πάνω από τη στάθμη της θάλασσας. Επισκεφθήκαμε ιστορικά μνημεία όπως τα μαυριτανικά ανάκτορα της Αλάμπρα  και του Χενεραλίφε, που αποτελούν τα διασημότερα μνημεία της μουσουλμανικής κληρονομιάς της Ισπανίας. Περπατήσαμε στα καλντερίμια της πόλης που ήταν γεμάτα με τουριστικά είδη και ήταν αρκετά έντονο το αραβικό ύφος. 

Ο επόμενος σταθμός μας ήταν μία ιδιαίτερη πόλη η Ρόντα.  

Χαρακτηριστικά γνωρίσματα της πόλης είναι το πολύ βαθύ φαράγγι που διαμορφώνεται γύρω από το ιστορικό της κέντρο από τον ποταμό Γουαδαλεβίν,  η «νέα γέφυρα» του φαραγγιού της Ρόντα τουριστικό σύμβολο της πόλης και το πλήθος ιστορικών μνημείων της, την έχουν αναδείξει σε κύριο τουριστικό προορισμό της Ανδαλουσίας τα τελευταία χρόνια. 

Τέλος επισκεφθήκαμε το Γιβραλτάρ. Το Στενό τουΓιβραλτάρ  (γνωστό επίσης και ως οι Στήλες του Ηρακλή), είναι ο πορθμός που συνδέει τη Μεσόγειο με τον Ατλαντικό. Η επίσκεψη μας στο βράχο που «ενώνει» δύο ηπείρους μας έδωσε συγκλονιστικές εικόνες. Το Γιβραλτάρ ήταν γνωστό στους αρχαίους Έλληνες ως Κάλπη και μαζί με το απέναντι βράχο της Θέουτα (αρχαία Αβίλη) στην αφρικανική ακτή σχηματίζουν τις Ηράκλειες Στήλες, τις οποίες, σύμφωνα με τη μυθολογία, έχτισε ο Ηρακλής επιστρέφοντας από τον κήπο των Εσπερίδων. 

Το ταξίδι με το πρόγραμμα Erasmus που συμμετείχαμε μας άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις, κάποιες προσδοκίες μας όπως η στέγαση και η ημιδιατροφή που μας είχε δρομολογήσει ο εταίρος από την Μάλαγα δεν μας ικανοποίησαν πλήρως,  δεν μας πτόησαν όμως να απολαύσουμε αυτό το υπέροχο ταξίδι να  εμπλουτίσουμε με νέες γνώσεις από τα  σεμινάρια με σκοπό να τις αξιοποιήσουμε σύντομα στο εκπαιδευτικό μας έργο, να εντρυφήσουμε τον πολιτισμό αυτού του λαού, να χαλαρώσουμε με τις άφθονες  εικόνες που γέμισαν  τα μάτια μας  και να απολαύσουμε τις υπέροχες γεύσεις μαζί με μια γλυκεία σαγκρία  το απόβραδο. 

Ευχαριστούμε θερμά για την υποστήριξη της υλοποίησης και αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος, το τμήμα της Νοσηλευτικής του Υπουργείου Υγείας καθώς και την Διοίκηση του Νοσοκομείου μας του ΓΝΑ ‘Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ».