ERASMUS ΒΟΥΚΟΥΡΕΣΤΙ EPALE

ΔΙΕΚ ΓΝΑ «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ» 

H ιστορία μας θα αφορά μία δημιουργική, παραγωγική και ευχάριστη εμπειρία που βιώσαμε κατά τη διάρκεια δύο εβδομάδων το μήνα Οκτώβριο του 2022, με δώδεκα καταρτιζόμενους από το ΔΙΕΚ ΓΝΑ «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ» Βοηθός Νοσηλευτικής ειδικότητας Γενικής Νοσηλείας, στη πόλη Βουκουρέστι Ρουμανίας, υλοποιώντας  πρόγραμμα Erasmus, με θέμα: «Kαινοτόμες τεχνικές και βελτίωση επαγγελματικών δεξιοτήτων νοσηλευτικής φροντίδας στον τομέα της ψυχιατρικής-νευρολογίας», 

To Boυκουρέστι είναι η μεγαλύτερη πόλη της χώρας, με μεγάλη φυσική ομορφιά, έχει  πληθυσμό περίπου δύο εκατομμύρια,  βρίσκεται  νοτιοανατολικά  στις όχθες του ποταμού Ντιμπόβιτσα  και σε απόσταση λιγότερο από 70 χλμ βόρεια του ποταμού Δούναβη. 

Οι δύο αυτές εβδομάδες, ήταν  γεμάτες από νέες πληροφορίες, πού πρόσθεσαν πολλά στην αποθήκη εμπειριών και διεύρυναν τους ορίζοντες των συμμετεχόντων καταρτιζομένων. Το πλούσιο πρόγραμμα  εκπαιδευτικών κ πολιτιστικών επισκέψεων,  τους έφερε σε επαφή τόσο με τις δομές υγείας όσο και με το ρουμανικό πολιτισμό,  βλέποντας τον κόσμο μέσα από την ματιά ενός άλλου πολιτισμού, παρατηρώντας τις διαφορές και τις ομοιότητες. 

Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις αφορούσαν, δομές υγείας όπως τον  οίκο ευγηρίας Nicolae Cajal, τη νευρολογική κλινική Gheorge Marinescu,  τη ψυχιατρική κλινική Οbregia Psihiatric Hospital, το πανεπιστήμιο της ιατρικής Carol Davila, το νεκροτομείο της ιατρικής και ένα συνέδριο γηριατρικής στην Ακαδημία Ρουμανίας. Κατά τη διάρκεια των παραπάνω επισκέψεων δημιουργήθηκε γόνιμο περιβάλλον και καλή συνεργασία με επιστήμονες ιατρούς και νοσηλευτές, με αποτέλεσμα τον εμπλουτισμό νέων γνώσεων, δεξιοτήτων και την δυνατότητα υιοθέτησης  καινοτόμων  τεχνικών. Η θεωρητική εκπαίδευση  πραγματοποιούταν με βιωματική μέθοδο δίπλα στους ασθενείς και με μορφή σεμιναρίου.  

Επίσης ενημέρωση και εκπαίδευση σε νοσηλευτικά θέματα, είχαμε από την προϊσταμένη της ψυχιατρικής και την πρόεδρο Νοσηλευτών. 

To οξύμωρο εδώ είναι ότι στους  νοσηλευτές προσδίδουν το τίτλο του βοηθού του γιατρού και όχι του νοσηλευτή, γεγονός που η πρόεδρος των Νοσηλευτών καταθέτει τον αγώνα της για την διαγραφή αυτού του τίτλου. 

Η επίσκεψη  σε οίκο ευγηρίας, μας έδειξε ως προς τον επαγγελματικό τομέα  κάποιες διαφορές, με σημαντικότερη  την  καλλιτεχνική διάθεση με ζωγραφική σε όλους τους  κοινόχρηστους χώρους στον οίκο ευγηρίας, με διαφορετική θεματολογία σε κάθε όροφο με σκοπό την ευεξία των ασθενών.

Η επίσκεψη στη Νευρολογική κλινική διαπιστώσαμε ότι ανάλογα με τη φύση και την βαρύτητα της ασθένειας, ήταν κατανεμημένοι οι ασθενείς σε αντίστοιχους ορόφους του κτηρίου. Στον τελευταίο όροφο διέθετε  γυμναστήριο για την αποθεραπεία των ασθενών.

Επίσης, μας εντυπωσίασε ότι  στη ψυχιατρική νοσηλευτική, νοσηλεύουν τον ενήλικα ασθενή μόνο στη  φάση της κρίσης περίπου για 14 ημέρες και 14- 40 ημέρες για τα παιδιά-εφήβους. Η αποθεραπεία συνεχίζει στο οικείο περιβάλλον του όπου το   σημαντικό ρόλο το έχει  ο οικογενειακός ιατρός που έχει την ευθύνη παραπομπής του ασθενή στο νοσοκομείο και συμβουλεύει την οικογένεια για την τήρηση της φαρμακευτικής αγωγής και την τακτική τους παρακολούθηση από τον θεράπων ιατρό.

Δεν διαθέτουν δομές, όπως Κέντρο Ψυχικής Υγείας, κέντρο ημέρας, οικοτροφείο ή προστατευμένα διαμερίσματα με φιλοξενία και παρακολούθηση από ομάδα επαγγελματιών υγείας, όπως διαθέτουμε εμείς στην χώρα μας. 

Η ιατρική σχολή του Βουκουρεστίου, στεγασμένη σε ένα εντυπωσιακό παλαιό νεοκλασικό κτήριο αποτελεί το καμάρι ενός λαού που δείχνει να σέβεται βαθιά την ιατρική.  

 Ως προς δε την οργάνωση του νοσηλευτικού προσωπικού και τα ζητήματα του κλάδου και εκεί παρατηρείται η αυτή ομοιότητα με τις επί μέρους διαφοροποιήσεις. Στα Πανεπιστήμια της Ρουμανίας λειτουργούν τμήματα Νοσηλευτικής με προγράμματα Αγγλόφωνα, Γαλλόφωνα, Γερμανόφωνα, Ουγγαρόφωνα και φυσικά Ρουμανόφωνα.  Επίσης μετά από το Λύκειο μπορούν να σπουδάσουν σε μία  τριετούς σχολή που λαμβάνουν μόνο  βασικές γνώσεις  Νοσηλευτικής. 

Αξίζει να τονίσουμε ότι για τη εξέλιξη των νοσηλευτών δημοσίου και ιδιωτικού φορέα επιβάλλονται εξετάσεις κάθε 2 χρόνια. 

Η γνωριμία με τον ρουμανικό πολιτισμό είναι αυτή που κυρίως αφήνει τη γεύση της και εντυπωσιάζει. Τα σημάδια της ιστορίας όπως αποτυπώνονται στη γλώσσα,  λατινογενής με σλαβικά στοιχεία, στην αρχιτεκτονική  που ξεδιπλώνει τα βάθη των αιώνων μέσω της συνύπαρξης μνημειωδών νεοκλασικών κτηρίων, περίτεχνων αρχιτεκτονικών διακόσμων πατρώας και ευρωπαϊκής τεχνοτροπίας, περίκλειστων σε σύγχρονες πολυκατοικίες, κτηρίων της κομμουνιστικής περιόδου της χώρας και σύγχρονων μοντέρνων κατασκευών.

Οι ρουμάνοι δίνουν την εικόνα ενός έθνους που συνυπάρχει η φτώχεια με την αξιοπρέπεια και την πνευματική καλλιέργεια. Αγαπούν τη φύση, όπως μαρτυρά η καταπράσινη πρωτεύουσα με τον χαρακτηριστικό ποταμό. Το Βουκουρέστι όπως γράψαμε και παραπάνω είναι μια  πόλη με φυσική ομορφιά, το πλαισιώνουν πολλά πάρκα, ποτάμι και υπέροχες λίμνες, διαθέτει  εντυπωσιακά μουσεία και χώρους πολιτισμικού ενδιαφέροντος,  όπως, το Παλάτι της Βουλής  που παλαιότερα ήταν γνωστό ως το Παλάτι του Λαού, πού  είναι το μεγαλύτερο κτίριο της Ευρώπης και το δεύτερο σε επιφάνεια οικοδόμημα στον κόσμο μετά το αμερικανικό Πεντάγωνο στην Ουάσινγκτον των Η.Π.Α., την Αψίδα του θριάμβου, μνημείο πολέμου, την Εθνική Οπερα, το Ρουμανικό Αθηναίο που είναι το Μέγαρο Μουσικής με εντυπωσιακή ρομαντική νεοκλασική αρχιτεκτονική, το Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, το Εθνικό Μουσείο τέχνης, το Εθνικό Μουσείο ιστορίας, το Πολεμικό Μουσείο, το πάρκο Herastrau, που είναι πάνω από 400 στρέμματα,  έχει  30.000 δέντρα και φυτά από τα Καρπάθια βουνά,  λουλούδια  από τους βοτανικούς κήπους της Βιέννης και μια υπέροχη λίμνη.

Το Εθνικό Μουσείο Χωριού του Δημητρίου Γκούστι ή το παραδοσιακό χωριό  βρίσκεται μέσα στο πάρκο, ιδρύθηκε το 1936  αποτελεί ένα υπαίθριο μουσείο πού απεικονίζει τον παραδοσιακό τρόπο ζωής στη Ρουμανία. Εχει 300 παραδοσιακά κτίρια, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών σπιτιών με απότομες στέγες, αχυρώνα,  διάφορους τύπους εκκλησιών, εργαστήρια και ελαιοτριβεία.

Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε τη Ρουμανική Ορθόδοξη Εκκλησία-Πατριαρχείο Ρουμανίας, το μοναστήρι του Αγίου Άνθιμου και την Ορθόδοξη Μονή Σταυροπόλεως που χτίστηκε το 1724 από τον Έλληνα μοναχό, Ιωαννίκη Στρατονίκας, με περίπλοκη σκαλιστή είσοδό  γεμάτη  κίονες, που αποτελεί ορόσημο στο Βουκουρέστι.  Η επίσκεψη στην παλιά πόλη  ως επί το πλείστον ήταν ο τόπος γευμάτων και ψυχαγωγίας όλων των συμμετεχόντων του προγράμματος. 

Επίσης είχαμε μία ημερήσια εκδρομή στο Κάστρο του   Μπράν στα Καρπάθια όρη,  το κάστρο που είναι γνωστό ως κάστρο του Κόμη Δράκουλα  κατασκευάστηκε τον 13ο αιώνα από το Τευτονικό τάγμα  και σήμερα αποτελεί Εθνικό Μνημείο της Ρουμανίας . Η εκδρομή μας συνεχίστηκε  στη πόλη  Μπρασόβ, μια πανέμορφη πόλη  με  γοτθικούς πύργους, μεσαιωνικές πύλες, με την υπέροχη πλατεία Piata Sfatului, το πανέμορφο δάσος Tampa και τη Μαύρη Εκκλησία που είναι η μεγαλύτερη γοτθική εκκλησία μεταξύ Βιέννης και Κωνσταντινούπολης, πού  πήρε αυτό το όνομα επειδή σκοτείνιασαν οι τοίχοι της, μετά από την καταστροφική φωτιά το 1689. 

Τα συναισθήματα των συμμετεχόντων καταρτιζομένων ήταν πολλά και έντονα.

Η χαρά τους και η προσμονή τους να ζήσουν αυτή τη νέα εμπειρία ήταν μεγάλη, όπως  και η επιθυμία τους για νέα γνώση. Τα αποτελέσματα από την συμμετοχή μας σε αυτό το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα ήταν σημαντικά. Οι στόχοι επιτεύχθηκαν  λόγω της προθυμίας για μάθηση, της συνέπειας, την ενεργό συμμετοχή των συμμετεχόντων καταρτιζόμενων και ότι υπήρχε άμεση συνεργασία  με τους συντελεστές  και την εταίρο εταιρεία που μας υποδέχτηκε.  

Ο εκπαιδευτής- μέντορας ενίσχυσε την διεργασία, την ενθάρρυνση και την αυτοπεποίθηση των καταρτιζόμενων για τη ενεργό συμμετοχή στο πρόγραμμα, τους καθόριζε με σαφήνεια την προσωπική ευθύνη κάθε μέλους, τη δημιουργία κλίματος οικειότητας, συνεργασίας και ομαδικού πνεύματος. Επίσης, τους ενημέρωσε ότι κατά τη διάρκεια της επίσκεψης τους, το σημαντικό είναι να επεξεργαστούν κάθε νέα γνώση- εμπειρία.  

Το αποτέλεσμα του μαγευτικού αυτού ταξιδιού είχε την ανάπτυξη πολλών γνώσεων και δεξιοτήτων των καταρτιζομένων δηλαδή εμπλουτίσανε τις γνώσεις και  απόκτησαν επαγγελματικές δεξιότητες, ενίσχυσαν σημαντικά στην προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη, ανέπτυξαν την πολιτισμική τους συνείδηση και την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα, βελτίωσαν τις κοινωνικές τους δεξιότητες, με αλλαγή  της στάσης τους και της συμπεριφορά τους, εξοικειώθηκαν με τη χρήση της Αγγλικής  γλώσσας, ενθαρρύνθηκαν  στα μελλοντικά τους σχέδια και τη διάθεσή τους για εξέλιξη, βελτίωσαν  τις μαθησιακές επιδόσεις και δυνατότητες απασχόλησης, ενίσχυσαν τα κίνητρα για μάθηση, την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθησή τους, εξοικειώθηκαν με άλλο πολιτισμό και κουλτούρα, δίνοντας την ευκαιρία να δημιουργηθούν δίκτυα διεθνών επαφών. Η ιστορία μας τελειώνει εδώ με την ελπίδα να βιώσουμε πολλά άλλα τέτοια δημιουργικά ταξίδια με την δυνατότητα που μας δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ι.Κ.Υ, μέσω των προγραμμάτων Erasmus. 

                                                                         Η ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΟΥ Δ.ΙΕΚ.